Project X11 van Martijn Bos

Project X11 van Martijn Bos

Op deze pagina vertel ik hoe ik in contact gekomen ben met MADRacing en Mark en Miek.

Triumph Speed Triple, nog met Engelse plaat en bar-end mirrors
Triumph Speed Triple, nog met Engelse plaat en bar-end mirrors

Het begint en het eindigt met een Triumph…Een goede vriend van mij had een Triumph Speed Triple 1050 gekocht en deze moest worden opgehaald in Engeland. Dat hebben we samen gedaan en dat was mijn eerste kennismaking met een Triumph, en een “opgeleukte” motorfiets. Dat wilde ik ook!

 

Ik had toen een Honda CB1100 X11 uit 2001. Een leuke snelle motor maar die bar-end mirrors zouden wel “errug” mooi staan! Terug in Nederland ging ik het internet op. Nu ben ik een echte Hollander dus het mocht uiteraard niets kosten! Maar ja, Rizoma, da’s duur! Via-via kwam ik op MADRacing uit. En toen kreeg ik voor het eerst Miek aan de lijn. Of ze zo’n spiegel hadden…Ja dus. Langedijk, om de hoek voor mij dus ik erheen. Aangekomen bij MADRacing wist ik nu niet of ik nu een motorgarage, een clubhuis, of een bar in liep…Dit zag er wel erg leuk uit, en ik voelde me gelijk thuis! Na enig zoeken bleek dat ze er nog maar één hadden en in de verkeerde kleur. Of Mark nog ideeën had….En toen kwam ik erachter dat deze creatieve geest een vat van ideeën is! Wel met een dure smaak! Hierop pakte hij een catalogus met de volgende naam: “Het porno-pieletjes-boek”…Hmm, dat belooft veel goeds. Enfin: Eerste order: Een fatbar, bar-end mirrors, en wat daar dan bij komt om de boel te monteren….Mijn eerste vraag, na de offerte te hebben gezien: “Kan je nog wat met de prijs doen?” “Ja hoor”, zegt Mark, “ik kan hem omdraaien.” En hij gaf toch een goeie korting, die vervolgens in het spaarvarken naast de kassa verdween. Het had er alle schijn van dat een lange relatie was geboren!

Met nieuwe stuur en bar-end mirrors en Titax hendels

Na twee weken was ik alweer terug, of Mark ook nog andere hendels wist…Ja,hoor, en na een paar dagen zaten er Titax-hendels op en had de verbouwingskoorts definitief toegeslagen!

Maar, een motor verbouwen kost geld, of zoals één van de andere vaste klanten, Bob, stelt: “Een motor is een bodemloze put!” Soms moet een mens eens mazzel hebben, en nu was ik aan de beurt. Tijdens een motorvakantie was er transportschade ontstaan en de verzekering werd ingeschakeld. Nu had ik een schade-expert nodig en wie bel je dan? Mark heeft dit keurig gedaan, verzekering heeft keurig uitgekeerd en nu had ik niet alleen plannen, maar ook een budget! Het grote verbouwen kon beginnen!

Honda X11
Voor de verbouwing…

Plan 1: Een upside down voorvork. En dan hoort daar een bijbehorend wiel bij, en een bijbehorend spatbord…Mark kon dat allemaal verzorgen en zoeken via zijn contacten, en met twee weken had hij een voorvork gevonden, één van een CBR 900 RR met zwaarder binnenwerk.  En bij MADRacing kan je ook zelf sleutelen, aangezien ik niet gehinderd wordt door enige vorm van technische kennis leek me dat wel een uitdaging! Dus begin september mijn motor gebracht en begonnen met sleutelen….

Dat viel nog niet mee! En ik ben zo handig, als ik in de buurt van gereedschap kom, trekt het spontaan krom! Dat zag Mark ook en al vrij gauw hadden we een nieuwe overeenkomst: Ik zou Mark en Miek helpen, met van alles en nog wat, en Mark zou mij helpen met sleutelen. Het kwam er dus op neer dat ik de werkplaatsvloer ging boenen,en Mark ging sleutelen. Om een heel lang verhaal iets korter te maken volgt hieronder wat we allemaal verbouwd hebben.

Als eerste zijn we begonnen met het demonteren van de oude voorvork en het monteren van de “nieuwe” voorvork:

  • De X11 op de brug voor de 1e stap.
  • De voorvork.
  • Mark doet het even voor...
  • En doet het vervolgens zelf...
  • Da's kaal...
  • Klaar voor de nieuwe voorvork
  • Et voila!
  • Met het nieuwe wiel.

Stap 1 is klaar, nu de rest nog: Een “greppelvrees”, een ander voorspatbord, want het oude past niet meer….De achterkant mag ook wel een beetje aangepast worden…En nu gaat Mark “ook los!” Nu is MADRacing voor de ombouwer net een snoepwinkel! En als MADRacing het nog niet in huis heeft, vinden ze het wel. Dus nu volgen de stahlflex remleidingen, Frixion remschijven, andere remblokken (zelf gedaan!), en tja, dan doen we er ook een andere ketting en tandwielen op!

  • Opnieuw de brug op.
  • Zonder voorwiel
  • Remklauwen schoonmaken.
  • Hmm, hoe zit dat ook weer?
  • Met nieuw voorwiel
  • En het spatbord
  • Close-up van de nieuwe schijf en klauw
  • Stuur erop.
  • Volgende stap, tandwiel en ketting.
  • Komt het ooit nog voor elkaar?
  • Nieuw tandwiel
  • Ketting
  • Bedrading, altijd leuk...
  • Wat gaan we met de knippers doen?
  • Ideetje van Rogier...
  • Close-up
  • Overview
  • Van achteren
  • Die zijn best hol!
  • Devil SP2...Niet meer te krijgen maar Mark had ze toch gevonden...
  • Ze zitten erop...
  • En van opzij?
  • Nieuw spuitwerk...
  • Dat glimt best!
  • Knippers, eindresultaat, toch weer net even anders...

En toen was daar het eindresultaat. Het was een hele klus, en het was mij ook nooit gelukt zonder alle hulp van de vaste klanten van MADRacing! Ik heb mijn nieuwe “man cave” ontdekt. MADRacing is meer dan zomaar een motorgarage, het is een ontmoetingsplek voor gelijkgestemden, een toko waar je voor de gezelligheid heen gaat. Voor Mark is geen probleem onoplosbaar, alles is een uitdaging, en elke technische hobbel wordt genomen!

  • Eindresultaat links
  • Eindresultaat rechts
  • Schuin van voren. Alles zwart gespoten, inclusief de bugspoiler, en de fenders van de radiator.
  • Schuin van achteren...
  • Ook de cockpit is nu zwart gespoten.
  • Detail
  • Eén glimmende tank!
  • Knipperlicht achter
  • Knipperlicht voor.

Ik ben mijn verhaal begonnen met de volgende zin: “Het begint en eindigt met een Triumph.” Na deze grote verbouwing heb ik in een half jaar tijd twee keer schade gereden, één keer van achteren aangereden, en de tweede keer ben ik zelf gevallen. Beide keren heb ik de schade laten taxeren bij MADRacing. De tweede keer was ik het vertrouwen in de Honda kwijt en heeft Mark hem total loss verklaart. Omdat de motor én getaxeerd was én all risk verzekerd heb ik de schadevergoeding in mijn volgende motorfiets gestoken. Een BMW K1300R, een echte “Markie-fiets”!. Ook deze is bij MADRacing behoorlijk verbouwd…Waar anders! (Dit project kan later misschien ook nog terug gevonden worden op deze website.)

Uiteindelijk heb ik deze BMW ingeruild bij Motorcentrum Bruurs en heb ik mijn grote droom gekocht: Een Triumph!

20151119_122450

Uiteindelijk was deze aanschaf nooit mogelijk geweest zonder de input van Mark, hij heeft de Honda X11 gemaakt tot wat deze was, waardoor de waarde enorm gestegen was. Op zijn indringende advies heb ik de motor laten taxeren, wat weer heeft geleid tot een juiste schadevergoeding, waardoor ik nu de ruimte had om deze motor te kopen! Mark, bedankt, en reken maar dat er vanzelf weer nieuwe ideeën komen om ook deze motor op te leuken!

Martijn Bos

 

%d bloggers liken dit: