Aanschaf tweede hands motorrijwiel

Bij de koop van een 2e hands motor, wil je nog wel eens wat mankementen over het hoofd zien. Dit komt deels door je enthousiasme voor de nieuwe fiets, deels omdat je dingen vergeet of gewoon niet weet. Af en toe wil het ook nog eens gebeuren dat de verkoper bewust zaken mooier voorstelt dan dat ze werkelijk zijn.

De lijst is bedoeld als leidraad bij het kopen van een 2e hands motorfiets. Uiteraard is  niet alles even belangrijk, maar het is wel van belang dat je weet wat je koopt. Dat geldt ook voor het kopen bij een motorzaak of dealer (die kijken ook niet alles even nauwkeurig na). Achter de items staat vermeld wat het kost als het bewuste item defect is.

Tip: bij enige vorm van twijfel niet kopen….of een aankoop keuring laten doen. Mocht de eigenaar hier bezwaar tegen maken, definitief laten staan.

Een laatste tip: neem iemand mee. Twee zien altijd meer dan een, en de vriend of vriendin is niet verblind door enthousiasme, en is beter in staat jou met beide benen op de grond te houden.

Het gebruik van dit document.
Het eerste deel is een checklist van alles wat je gemakkelijk zelf kunt controleren. Aan het eind van het document staat beschreven hoe je de checks kunt uitvoeren. Achter het te controleren item staat soms een bedrag, dit is een indicatie van hoeveel het gaat kosten om het te repareren. Je moet zelf in overweging nemen, hoeveel je dan van de prijs afhaalt.

Veel succes met het (ver) kopen van de motor!

Je kunt natuurlijk ook als je in de buurt van MADRacing.nl zit een aankoop keuring laten doen.

Meenemen
0 Deze checklist
0 Schroevendraaier (klein en groot)
0 Bandenspanningsmeter
0 Multimeter
0 Zaklamp (Zorg voor volle batterijen)
0 Notitieblok en potlood
0 100% Rechte lineaal
0 Een vriend, vriendin, kennis (met helm)
0 Motorkleding voor een proefrit
0 Rijbewijs / Paspoort als onderpand
0 Genoeg geld voor aanbetaling

Uiterlijk
motor-burka en lakwerk
0 Geen doffe plekken
0 Geen krassen / butsen
0 Geen scheuren in motor-burka = € 50 – € 500
0 Geen benzineplekken op de tank = € 100
0 Geen rondgesleten / verschillende bouten (slecht onderhoud, veel ellende) = € 50 – € 100
0 Is de fiets symmetrisch? Niet symmetrisch = Niet kopen !
Buddy en accu
Maak buddy even los

0 Geen scheuren in de buddy? Bedekt onder een sticker? Is het een originele overtrek? Wanneer dit niet het geval is: is het geheel correct gemonteerd? = € 50 – € 200
0 Grondplaat van de buddy is niet verroest
0 Onder de buddy: bedrading in goede toestand = veel werk, € 100
0 Let op roest van het frame
0 Geen aanslag op polen van accu (“bloemkool”)
0 Accuplaten niet vies en gezwollen en krom = nieuwe accu = € 60
0 Vloeistofniveau van de accu goed ?
0 Meet de accu spanning (moet groter dan 12.3 volt zijn in rust)
0 Start de motor, en meet de spanning weer: deze mag niet veel hoger dan 14.8 volt zijn (anders is gelijkrichter-spanningsregelaar stuk) = € 100
Koplamp en ruit
0 Steenslag = veel kilometers
0 Reflector in de koplamp (niet dof en geen roest) – je kunt vragen om open te maken = €75
Overig
0 Hoe was het gebruik? Woon-werk verkeer, af en toe? Woon-werk is goed: want goed onderhouden. Af-en-toe betekent weinig aandacht voor de motor.
0 Is er valschade (spiegels, knipperlichten, motor-burkadelen, motorblok, tank)

Motorblok, aandrijving en frame
Motorblok
0 Geen rondgesleten / verschillende bouten (slecht onderhoud)
0 Trek bougiestekker los (geen vuil en roest)
0 Geen oliespoortjes langs kleppendeksel, cilinderkop- en voet en carterafdichtingen = niet kopen / € 150 – € 250
0 Hebben frame en motorblok hetzelfde typenummer? = niet kopen als niet hetzelfde
0 Waneer voor het laatst de olie vervangen?
0 Wat is de kleur van de olie?
0 Wat is het oliepeil koud?
Ketting en tandwielen
Zet de motor even op de bok

0 Is ketting een O-ring / X-ring ketting? (O-ring en X-ring = duur, maar wel goed)
0 Kettingspanners niet volledig uitgesteld? Nieuwe kettingset: € 100 – € 200
0 Ketting niet van het tandwiel los te halen?
0 Geen speling op de kettingrollen?
0 Niet teveel vrije slag in de ketting (1.5 a 3cm)
0 Tandwiel geen scherpe punten
0 Tandwielen geen kromme punten
0 Geen “zware punten” in de ketting (achterwiel ronddraaien en voelen naar zware punten)
Cardan
0 Hoe is de staat van de keerringen in het systeem?
0 Zet motor in eerste versnelling op de bok. Beweeg achterwiel: deze mag niet meer dan een centimeter of drie draaien

Frame
0 De motor opbokken, stuur recht zetten, diep door de hurken en kijken of de wielen in één lijn staan. Wanneer dit niet het geval is, kan de motor verkeerd in elkaar gezet zijn, of een deel van de frameconstructie is krom. = oppassen met kopen
0 In opgebokte toestand, moet één wiel vrij van de grond staan. Zo niet,  dan is of de standaard verbogen of de aanslag op het frame verbogen. = oppassen met kopen
0 Zij-standaard. Moet automatisch inklappen, of een kortsluitschakelaar moeten het starten verhinderen (in ieder geval bij nieuwere motoren). Dubbele veren moeten gemonteerd zijn.

Verlichting en armaturen
0 Geen kapotte lampjes (kan ook betekenen dat bedrading niet goed is…)
0 Achterlicht / koplamp goed
0 Remlichten goed
0 Knipperlichten goed
0 Dashboard verlichting goed
0 Controle lampjes van olie e.d. goed
0 Laat de dagteller zich “resetten”?
0 Functioneren de kop-, achter-, en remlampen? En de claxon?
0 Zijn er sporen van een ongeval op de knipperlichten?
Brandstofsysteem, vering en uitlaat

Tank
0 Binnen in tank geen roest (met zaklamp bekijken) = €150 – € 250
0 Benzinekraan lekt niet (geen afzetting van vuil en benzine) = € 50
Uitlaatsysteem
0 Geen roest aan buitenkant (anders grote kans dat hij binnen doorgeroest is) = € 500
0 Bij een niet originele demper: voorzien van een keurmerk (EG-ABE)?
0 Wanneer er met de hand tegen de demper geslagen wordt, rammelt er dan wat? Zo ja, dan zitten er schotten los! = € 100 – € 500
0 Zijn er sporen van een ongeval? = oppassen met kopen

Voorvork en balhoofd
0 Geen speling, goede geleiding (voorrem inknijpen, en paar keer stevig duwen) = €150
0 Voorvorkkeerringen niet lek (geen oliesporen) = € 50
0 Geen steenslag/ roestplekken op de voorvork = oppassen met kopen
0 Functioneren?
0 Wanneer voor het laatst vorkolie vervangen? = € 10 – € 150
0 Binnenpoten v/d voorvork: Met een vinger langs de binnenpotenbewegen. Wanneer deze droog zijn, kan het duiden op kapotte keerringen.= € 50
0 Binnenpoten ook niet te vet  lekke keerring = € 25
0 Geen speling op lager. (Zachtjes tegen muurtje of paaltje aan duwen.) = € 150
0 Achterkant omlaag laten duwen, aan voorvork het stuur draaien. Voelen of er geen zware punten in zitten. Stuur moet vlekkeloos beide kanten opvallen. = € 150
0 Stuuruitslag onbeschadigd? Wanneer beschadigingen te zien zijn, kan het duiden op een ongeval.
Achtervork & lagers
0 Achtervorklagers zijn goed (pak achtervork zover mogelijk van scharnierpunt, en beweeg dwars op de motor) = € 25 per stuk
0 Til motor van achteren op, er mag geen knik voelbaar zijn (= lagering en bevestiging van schokbrekers en hevelsysteem)
0 Geen oliespoortjes op schokbreker
0 Monoshock: Lekkage? Functioneren? Roest op de demperstangen? = € 300
0 Bij een opgebokte motor, de achterbrug vastpakken en krachtig omhoog en omlaag bewegen. Wanneer hier speling inzit, zijn de lagers van het veersysteem versleten. = € 100
0 Bij een opgebokte motor flink aan de brug schudden. Dit moet zonder speling kunnen.
0 Zit er roest aan de buitenkant van het hefboomsysteem? Wanneer er vet op het systeem zit, kan het zijn dat de lagers droog gelopen zijn.
0 Gebruik een zaklamp om te kijken of er scheurtjes zitten in afdichtingmaterialen.
Wielen, banden en remmen

Banden en wielen
0 Profieldiepte > 2mm; bij markeringen van fabrikant is de band niet versleten
0 Geen scheurtjes en of reparaties in de banden
0 Controleer de bandenspanning
0 Banden zijn egaal (geen verschil in profiel diepte) = € 200 per stuk
0 Geen slag in de wielen = niet kopen
0 Velgranden niet beschadigd = € 100
0 Wiel kan niet bewegen t.o.v. achter- en voorvork (wiellagers goed) = € 20
0 Heeft het voorwiel speling? Het voorwiel met beide handen krachtig in de rijrichting bewegen. Dit moet zonder speling geschieden.
0 Geven alle spaken dezelfde toon? (ga er met de schroevendraaier langs) = € 50
0 Een ComStar- wiel van Honda. Alle klinknagels dienen vast te zitten.
Kabels en remhendel
0 Geen rafels einde koppelingskabel = € 15
0 Lopen hendels soepel?
0 Inknijpen moet niet zwaar gaan (= versleten kabel) = € 15
0 Afstelmogelijkheid op de maximale stand? = € 15
0 Rem moet hard aanvoelen (anders lucht of vocht in leiding in remvloeistof) = € 15
0 Remvloeistof helder blank of lichtbruin of helderblauw. Anders is vloeistof te oud. = € 15
Remmen
0 Remblokken niet versleten = € 35 per set
0 Remschijven zijn mooi glad en niet te dun = € 180 per stuk
0 Remschijven slepen niet hier en daar aan (je hoort de blokken constant de remschijven raken, dit is normaal) = € 180 per stuk
0 Trommelremmen niet versleten (remvoeringen  indicatiepijltje op grondplaat) = € 20
0 Rempedaal heeft geen speling op zijn as (beinvloed remgedrag)
0 Remleidingen lekken niet = € 180
0 Remleidingen hebben geen scheurtjes Bros, Week, Zacht? = € 180
0 Remleidingen zijn in principe verouderd na 4 jaar = € 180
Proefrit (minimaal 30 minuten)
Tijdens de proefrit moet de motor goed warm worden.
Denk aan de bandenspanning.

0 Zijn alle sleutels voorhanden?
0 Functioneert het stuurslot?
0 Functioneertest van alle sloten.
0 Is de motor wel koud voor het starten?
0 Start goed
0 Rook goed:
0 Blauw = versleten motor,
0 Witte damp bij warme motor = lekke koppakking / gescheurde kop
0 Witte rook is waterdamp, dat is normaal bij koude motor. Indien warm moet witte damp voorbij zijn!
0 Zwarte rook is niet erg: te rijk mengsel, dit is bij te stellen, maar het zegt wel iets over   het onderhoud
0 Stationair draait goed (bij “warme” motor)
0 Oliedruklampje moet uit zijn bij warme Stationair draaiende motor (Indien lampje aanblijft: slijtage krukas / nokkenas, of oliepomp – dan niet kopen)
0 Geeft de motor bij het inschakelen van de eerste versnelling een grote schok, met de koppeling ingeknepen? Zo ja, klevende platen, niet goed afgesteld, of de stalen platen zijn versleten.
0 Een helpende hand gaat achterop mee op de motor. Wanneer er onder belasting, zo ook bij gas geven, blauwe rook uit de uitlaat komt, zijn waarschijnlijk de zuigerveren versleten.
0 Wanneer er onder wisselende belasting en bij het loslaten van het gas, blauwe rook uit de uitlaat komt, moeten waarschijnlijk de kleppen geslepen worden.
0 Wanneer er bij het gas loslaten knallen uit de uitlaat komen, dan is de uitlaat waarschijnlijk niet luchtdicht afgesloten.
0 Maakt de transmissie zingende geluiden? Komt vaak voor bij 1 cilinder. Meer cilinders met zingend geluid =  tandwielen en ketting vervangen.
0 Rammelt of ratelt bij lage toerentallen? Dan is de distributieketting waarschijnlijk versleten of moet bijgesteld worden.
0 Goed optrekken, niet inhouden als je hem openschroeft
0 Geen abnormale mechanische geluiden
0 Stevig van laag naar hoog toerental gaan -> koppeling slipt niet. Koppeling mag ook niet slippen in de hogere versnellingen bij flink gasgeven!
0 Alle versnellingen werken goed (bak = goed)
0 Rijd even met losse handen: motor blijft stabiel (shimmying kan/mag bij bepaalde snelheden)
0 Remt goed,
0 Remt ook goed over bobbels
0 Stuurt goed in snel genomen bochten (en slalom)
0 Werkt de kilometerteller?
0 Werkt de snelheidsmeter?
0 Werkt de toerenteller?

(het beste na een proefrit)
0 Is er sprake van een waterlekkage bij het koelsysteem?
0 Zijn de koelslangen bros?
0 Zijn de (rubberen) inlaatspruitstukken bros?

Afhandeling
0 Klopt het framenummer?
0 Kenteken deel 1: bouwjaar in orde
0 Zorg dat je alle 3 delen van het kenteken te zien krijgt.
0 Hoeveel eigenaren heeft de motor gehad?
0 Reparaties
0 Wanneer de eigenaar aangeeft grote reparaties te hebben laten uitvoeren, is dat aantoonbaar? (Bonnen, rekeningen)
0 Koper zorgt meestal voor overschrijvingskosten
0 Van alle sleutels twee exemplaren overhandigd krijgen, liefst originelen
0 Verzekering verzorgen: zorg ervoor dat de verzekering ingaat op de dag van tenaamstelling (RDW kan anders heel lastig doen)

%d bloggers liken dit: