ECU tuning

ECU tuning

De meeste motoren in moderne motorfietsen worden door een Electronic Control Unit (ECU) aangestuurd. Deze regelt continu onder meer de ingespoten hoeveelheid brandstof en het ontstekingstijdstip. Bij ECU tuning bewerkt men de programma’s die aan de hand van vele parameters (gemeten waarden) het motormanagement vormen. De chips in een ECU zijn geladen met software. Vaak zijn deze programma’s geschreven ver binnen de maximale belasting van de desbetreffende motor. De ruimte biedt dus de mogelijkheid de motor te tunen, zonder dat de motor onherstelbaar beschadigd raakt.

Met ECU tuning stemt men die parameters opnieuw, maar dan meer ideaal, op elkaar af. Dit alles resulteert bij motoren van 5 tot 12% prestatieverbetering, dus koppel (trekkracht) en vermogen (topsnelheid). Hierdoor kan de motor sneller optrekken en wordt de topsnelheid verhoogd. Bij een onveranderde rijstijl is een brandstofverbruik vermindering realiseerbaar omdat het rendement van de motor wordt verhoogd. De motor wordt levendiger en reageert sneller op het gas.

Als er een elektronisch geregelde inspuiting en ontsteking aanwezig is, ook wel motormanagement genoemd, is chiptuning mogelijk. Het managementsysteem (ECU) is de plaats waar alle informatie van de motor binnenkomt. De computer geeft aan de hand van de gemeten gegevens, de injectie opdrachten.

In de motor zitten op diverse plaatsen sensoren die informatie naar het management sturen. Door middel van ECU tuning gaat men hier ingrijpen. De computer gebruikt het programma dat de constructeur heeft ingevoerd om alles te sturen. Het programma bepaalt de hoeveelheid brandstof die mag worden ingespoten en op welk tijdstip. Bij ECU tuning beïnvloedt men die software.

De nieuwste ECU’s dienen uitgebouwd te worden om de anti tuning beveiliging te omzeilen en rechtstreeks de chips aan te spreken.

Vaak wordt een motor door middel van ECU tuning “rijker” afgesteld – de motoren draaien tegenwoordig erg “arm” in verband met de huidige milieueisen. Door de rijkere afstelling is het rendement beter. Beter rendement is betere prestaties en gunstiger voor het verbruik (bij gelijk blijvende rijstijl). Daarnaast worden deze bevindingen ten aller tijden getoetst aan een testbank uitdraai op onze Tovami 400.

Hieronder een aantal mogelijkheden;

– Verbeteren/optimaliseren brandstof mapping

– Verbeteren/optimaliseren ontsteking mapping
– Verwijderen versnellingsafhankelijke vermogensbegrenzer mogelijk
– Verwijderen gasstand restricties mogelijk
– Verhoogd stationair toerental mogelijk
– Verhogen van de toerenbegrenzer naar ieder gewenste waarde
– Verwijderen snelheidsbegrenzing mogelijk
– Vermindering van overtollig afremmen op de motor (deceleratie)
– Verbeterde gasrespons
– Verwijdering injectiestop bij deceleratie mogelijk
– Verwijderen van de foutcodes (uitlaat servoklep (Exup), (O2 sensoren), (lambda), (stuurdempers), AIS systeem)
– Injector phasing aanpassen mogelijk
– Velocity stack switching aanpassen (alleen ‘variable stacks’)

– Race fuel mapping mogelijk!

Daarnaast kunnen vaak opties als een Quickshifter (opschakelen zonder koppeling, Autoblip (terug schakelen zonder koppeling), launch control, pit lane limiter en een opwarm module worden toegepast.

 

Tuning via een powerbox (piggybag)

Een andere mogelijkheid om het motorvermogen aan te passen is om de waarden die de sensoren naar de ECU sturen te verzwakken of te versterken, waardoor de ECU zelf deze waarden weer corrigeert. De methode noemt men ook wel powerbox tuning, power commander tuning, Rapid Bike tuning, tuningsbox, piggy-back tuning, bypass module, enz. Deze powerbox verzwakt of versterkt de werkelijke sensor-waarde, denk hierbij aan de inspuitdruk en ontsteking tijdstip. Door de inspuit-druksensor een lagere waarde voor te houden dan de ECU zelf al berekend had, wordt de werkelijke inspuitdruk verhoogd. Het effect wat hierbij optreedt is dat je in een kortere tijd dezelfde inspuithoeveelheid verbrandt. Je verbranding is dus korter. De motor-efficiëntie neemt hierdoor toe (lees = meer vermogen), en minder verbruik.

Voor bijna alle moderne injectie motoren kunt u bij ons terecht;

Bel naar 0226-342525 of mail naar info@madracing.nl

Enkele voorbeelden van motorfietsen die door ons zijn bewerkt;

Aprila RSV4 2016 voor en na flash
Aprila RSV4 2016 voor en na flash
Aprilia Shiver 900 Voor en na flash
z900
z900 2020 voor en na flash
KTM 990 2005 voor en na full flash
KTM 990 2005 voor en na full flash
Triumph Speedtriple 1050 2005 voor en na flash

 

KTM690 2008 topsnelheid na flash

KTM 690 2008 Voor en na Flash

KTM 690 2008 Voor en na Flash

S1000RR voor en na flash

z750 2006 voor en na flashz750 2011 voor en na flash

z900RS 2018 voor en na flash

Aprilia Tuono2006
Kawasaki z900 uit 2018 voor en na flash
Yamaha XSR700 2020 voor en na flash
Yamaha XSR700 2020 topsnelheid voor en na flash
Yamaha MT10 2017 voor en na flash
Diavel 2015 voor en na flash
z1000 2017, voor en na het flashen
Triumph Rocket III Classic voor en na flash
Topsnelheid Rocket na het flashen
Yamaha MT09 voor en na flash
Topsnelheids verschil na het flashen van de MT09
Verandering van koppel vermogen, gasrespons en verlenging van het maximum toerental
Ducati Hypermotard 1100 uit 2008
Verwijdering van alle restricties en een compleet andere map er op gezet ivm een slechte basis map
Aprilia Shiver 750
Verhoging van het eindvermogen en verlaging van het brandstof verbruik.
Aprilia Dorsoduro 750 uit 2010
Suzuki Ct1500T 2014 na ECU flash
BMW F800S 2010 na ECU flash
R1 2007 na ECU flash
R1 2016 na ECU flash
Yamaha XTZ 1200 2014
%d bloggers liken dit: